حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » آخرین اخبار کرونا در ایران| قرنطینه و واکسیناسیون دو بال عبور از بحران/ کمبود اکسیژن اصلی‌ترین چالش برخی استان‌ها/ ادامه طرح دورکاری تعیین کننده است

آمارهای منتشر شده رسمی از شرایط همه‌گیری کرونا در موج‌چهارم نشان می‌دهد هنوز از سرایط بحرانی این دوره از همه‌گیری خارج نشده‌ایم و دو بال ادامه قرنطینه و واکسیناسیون درکنار افزایش تعداد تست‌های روزانه عبور از بحران هستند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: سیر صعودی نرخ ابتلا و همچنین رشد قابل توجه تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نشان می‌دهد موج چهارم کرونا همچنان در کشور ادامه دارد و تا عبور از این بحران فاصله داریم.

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند ادامه شرایط تعطیلی ادارات یا همان قرنطینه نیم بند خودمانی در کنار افزایش میزان واکسیناسیون دو بال اصلی عبور از بحران همراه با افزایش میزان تست‌های روزانه هستند.

اهمیت انجام تست‌های روزانه در این زمینه است که قبل از ایجاد کانون‌های بحرانی در گوشه و کنار کشور یا نقاطی که زیاد مورد توجه قرار نگرفته‌اند مسئولان می‌توانند براساس مدل‌های آماری پیش‌بینی‌هایی داشته باشند و با مدیریت شرایط در این نقاط مانع از گسترش بیماری در بخش‌های دیگر بشوند.

استفاده از این شیوه به گفته بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان می‌تواند در بهبود نرخ مرگ و میر و نرخ بهبود این پاندمی اثرگذاری بالایی داشته باشد چون آمارها نشان می‌دهد نرخ بهبود ایران هم اکنون 96.4 درصد و نرخ مرگ هم 3.6 تعیین شده است درحالی که مقایسه این نرخ با آمارهای بین‌المللی که نرخ بهبودی آنها 97.6 و نرخ مرگشان 2.4 درصد ثبت شده تاییدی بر اهمیت اجرای قرنطینه و انجام تست‌های گسترده است.

به گفته متخصصان بهداشت و درمان انجام تست دو اهمیت بسیار ویژه برای نظام بهداشت و درمان کشورمان در  شرایط فعلی دارد؛ به این صورت که با تشخیص زودهنگام آلوده شدن افراد، اول از همه مانع از ایجاد چرخه‌های همه‌گیری در کانون‌های مختلف می‌شویم و دومین امتیاز هم این است که با کنترل این شرایط روند مراجعه بیماران بدحال به مراکز درمانی کاهشی می‌شود و سیستم درمانی کشور امکان ارایه خدمات بهینه و مؤثرتری به بیماران دارد و شاهد مثال این شرایط هم آمارهای ورودی بیماران بدحال و سرپایی به مراکز درمانی در هفته گذشته بود که نهایتاً در برخی مناطق از جمله استان‌های شمالی باعث بروز کمبود تخت بیمارستانی عادی و آی سیو؛ کمبود اکسیژن و ... شد.

این گروه تاکید دارند؛ اما در شرایط بحرانی یا چیزی شبیه به شرایط فعلی این روند کارایی لازم را نداشته و افزایش یکباره تعداد مراجعه‌کنندگان و بستری بیماران بدحال قطعاً آمارهای معناداری از نرخ مرگ را ثبت می‌کند. به عنوان مثال تشکیل ستاد ترخیص بیماران از مراکز درمانی یکی از نتایج ورود قابل ملاحظه بیماران به مراکز درمانی و عقب‌افتادن نرخ ترخیص از نرخ بستری است.

متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند، رسیدن به چنین شرایطی در نظام بهداشت و درمان اگرچه با درنظر گرفتن اهمیت سلامتی بیماران خواهد بود؛ اما نباید فراموش کنیم ویروس منحوس دارای آثار مخربی در بخش‌های مختلف بدن بوده و در برخی از موارد بیمارانی که حال عمومی خوبی دارند و ترخیص شده‌اند شاهد مرگ این افراد در منزل به دلایلی غیر از خود بیماری مثل سکته قلبی، مغزی یا ... بوده‌ایم که اگرچه مستقیم عامل مرگ کرونا نبوده اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که بیمار به دلیل عوارض جانبی این بیماری در منزل فوت شده است.

 

اهمیت ادامه دورکاری

در همین حال یکی از راهکارهای اصولی برای مدیریت تعداد ورودی بیمارستان‌ها در شرایط پیک‌های کرونایی با توجه به دستاوردهای تحقیقاتی و تجارب سایر کشورها ایجاد قرنطینه‌های سختیگرانه در نقاط بحرانی به منظور افزایش فاصله اجتماعی مردم در سطح شهرهاست تا به این وسیله سرعت چرخه انتقال را کاهش داده و نهایتاً ورودی مراکز درمانی تحت کنترل درآید.

سیاستی که براساس تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اگرچه در ابتدای سال 1400 زیاد جدی گرفته نشد اما بعد از آغاز پیک چهارم کرونا ظاهرا توجه ویژه‌ای به آن شده است و برای کاهش نرخ ابتلا تعطیلی اداره‌ها، سازمان‌ها، اصناف در دستور کار قرار گرفت. سیاستی که اثربخشی آن وابسته به جدی گرفتن و اجرای دقیق آن است.

تاجایی که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران علاوه بر تاکید ادامه تعطیلی‌ها در سراسر مناطق قرمز و نارنجی کرونایی اظهار کرد: با متخلفان برخورد قانونی و جدی خواهد شد چون دستیابی به نتایج مثبت و کاهش هزینه‌های اجتماعی موج چهارم به نوعی وابسته به این سیاست‌گذاری است.

زالی همچنین از تمام صاحبان کسب و کارها، روسای اداره‌ها و سازمان‌هایی خواست درصورتی که برای آنها امکان ادامه روند دورکاری حتی بعد از پایان محدودیت‌های جدید وجود دارد برای کاهش فشار به سیستم بهداشت و درمان این روند را ادامه داده و شرایط دورکاری را برای پرسنل خود مهیا کنند، چون کاهش تردد این گروه از افراد در سطح جامعه می‌تواند مانع از ایجاد کانون‌های جدید بیماری در منطقه‌فعالیت آنها و مسیرهای عبوری باشد.

 

واکسیناسیون برای ایمنی جمعی و تکمیل واکسیناسیون کادر درمان و بیماران خاص

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران همچنین با اشاره به آغاز واکسیناسیون اظهار کرد: هرچند موضوع انجام واکسیناسیون مدتی است آغاز شده؛ اما با توجه به سیاست‌های جدید روند ادامه کار سرعت گرفته و به زودی شاهد اخبار خوبی در این زمینه خواهیم بود.

زالی تصریح کرد: اما نکته مهم اینجاست که براساس اصول علمی و مدل‌های استاندارد رسیدن به ایمنی جمعی نیازمند واکسینه شدن بیش از 60 درصد جمعیت منطقه است. به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش مشکلات در شرایط پاندمی تا رسیدن به نقطه مورد نظر بهترین و موثرترین راهکار توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته توجه ویژه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی شهروندان به‌خصوص در کلانشهرها باید توجه داشته باشند که هرگونه علامت از جمله تب، سرفه، اسهال، استفراغ، بی‌حالی و کاهش اشتها یا بویایی را جدی گرفته و به‌هیچ عنوان این موارد را سرماخوردگی نپندارند؛ بلکه با استفاده از سامانه‌های معتبر یا مراکز 16 ساعته و 24 تعیین شده وزارت بهداشت مشاوره پزشکی دریافت کرده و در صورت لزوم و تایید بیماری فرآیند درمانی را آغاز کنند.

زالی همچنین اظهار کرد: در چنین شرایطی افرادی که احساس می‌کنند  علائم یاد شده را دارند در اولین گام ایجاد فاصله اجتماعی، خانواده، دوستان، بستگان، همکاران و به‌طور کلی سایر افراد است.

این درحالی است که همچنان اهمیت تسریع در انجام واکسیناسیون کادر درمانی و افراد پرخطر شامل بیماری‌های سرطان، ام اس، دیالیزی و البته افراد بالای 60 سال برهیچ کس پوشیده نیست و باید مسئولان درباره ارایه برنامه‌ای دقیق در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند.

 

افزایش تست‌های مثبت کرونا در قم

محمدرضا قدیر، با اشاره به وضعیت افزایشی مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در استان قم اظهار داشت: متأسفانه استان قم در آستانه رسیدن به پیک چهارم کروناست و وضعیت در شرایط بحرانی است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته 164 بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی پذیرش‌شده است، ابراز کرد: از این تعداد بیمار 97 نفر در مراکز درمانی برای ادامه درمان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه همچنین 84 بیمار بستری نیز در روز گذشته ترخیص شده است، یادآور شد: متأسفانه در 24 ساعت گذشته 10 نفر با کرونا مثبت فوت کرده است.

وی تعداد کل بیماران بستری را 564 نفر و بیماران بدحال را 104 نفر ذکر کرد و افزود: در 24 ساعت گذشته متأسفانه تست‌های روزانه نسبت به روزهای گذشته افزایش‌یافته و به 1839 مورد رسید که از این تعداد 432 مورد تست مثبت بوده است.

 

روند ابتلا به ویروس منحوس در قلب ایران همچنان افزایشی است

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، در روز جمعه، 304 شهروند با تست قطعی مثبت کرونا در استان سمنان شناسایی شدند تا مجموع تعداد افراد شناسایی‌شده مبتلا به کووید 19 در این استان از ابتدای همه‌گیری آن تا کنون به 34 هزار و 212 نفر برسد.

بر اساس آنچه از سوی استانداری سمنان منتشرشده است از این تعداد 25 هزار و 679 نفر به‌صورت سرپایی شناسایی‌شده و مابقی این افراد در بیمارستان‌های استان سمنان بستری‌شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از مثبت شدن تست 133 بیمار سرپایی جدید مبتلا به کرونا در 6 شهرستان زیرپوشش این دانشگاه بر اساس معیارهای قطعی آزمایشگاهی 24 ساعت منتهی به روز جمعه، سوم اردیبهشت‌ماه خبر داد.

نوید دانائی افزود: در این مدت همچنین 16 بیمار مبتلای قطعی به کووید 19 از این 6 شهرستان، در بخش‌های کرونای مراکز درمانی سه شهرستان سمنان، دامغان و گرمسار بستری شدند تا مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان به عدد پنج هزار و 558 نفر برسد.

وی با اشاره به ترخیص 47 بیمار بهبودیافته مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان با حال عمومی مساعد در روز گذشته گفت: بر این اساس مجموع بیماران بهبودیافته و مرخص شده از بخش‌های بیمارستانی سه شهرستان سمنان، دامغان و گرمسار در محدوده زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ابتدای همه‌گیری کرونا تا کنون به چهار هزار و 660 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز از رعایت پروتکل‌ها، محدودیت‌ها و واکسیناسیون به‌عنوان عوامل کاهش‌دهنده چرخش ویروس کرونا نام برد و تصریح کرد: هم‌اکنون که واکسن برای همه مردم کشور تا ماه‌های آینده در دسترس نیست؛ باید دو عامل دیگر با دقت از سوی مردم رعایت شود تا مهار ویروس کرونا در زمان کمتری انجام گیرد.

رضا چمن با اشاره به تعداد دوز واکسن تزریق‌شده در 2 شهرستان شرقی استان سمنان افزود: تا روز اول اردیبهشت‌ماه امسال، 2 هزار و 170 نفر از واجدین شرایط بر اساس دستورالعمل ابلاغی واکسیناسیون کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی واکسن کووید 19 دریافت کردند و این روند همچنان ادامه دارد.

 

دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای واکسیناسیون عمومی آمادگی لازم را دارد

فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: واکسیناسیون براساس نقشه و طرح قبلی در استان در حال انجام است و مطابق اولویت ابلاغی کار واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی افزود: دز اول واکسیناسیون بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، تالاسمی ،هموفیلی و ام اس امروز در اهواز و سایر شهرستان‌های خوزستان انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره تداوم انجام واکسیناسیون اظهار داشت: برای پوشش کامل این بیماران خاص واکسیناسیون امروز نیز صورت می گیرد.

این مقام مسئول بیان داشت: طی اواسط این هفته بیماران سرطانی نیز واکسن دریافت می کنند. امیدواریم این هفته بتوانیم این افراد را نیز تحت پوشش واکسن قرار دهیم.

 وی ادامه داد: براساس اولویت، پس از بیماران سرطانی بیماران کهنسال و بالای 80 سال در اولویت قرار دارند که روز 7 اردیبهشت دز اول واکسن کرونا تزریق می شود.

ابول نژادیان گفت: تزریق واکسن با دقت و نظارت و باسرعت مناسبی در حال انجام است و این آمادگی وجود دارد که در ابعاد وسیع کار واکسینه را انجام دهیم.

 

2099 نفر مبتلای جدید در اصفهان

درسایه بی‌دقتی برخی از شهروندان و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی آمار همچنان افزایشی است.

براساس آخرین اعلام علوم پزشکی اصفهان از 5243 فرد مشکوک به کرونا نمونه گیری شده است که شاهد ابتلای 2099 بیمار جدید به کرونا بودیم و از این تعداد 409 نفر در مراکز زیرمجموعه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند. 21 بیمار حاد تنفسی هم جان باختند.

طی این مدت 332 نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند همچنین 390 نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

از ویروس کرونا در هر شرایطی نباید گذشت چون این ویروس پا با پای ما در حرکت است. تنها راه برون رفت از موج چهارم کرونا در روزهایی که بیشتر تخت‌های بیمارستانی پر شده فقط همدلی و احساس مسئولیت اجتماعی مردم و مسئولان در کنار یکدیگر است.

البته با بررسی میدانی در اولین جمعه اردیبهشت ماه پارک‌ها و مراکز تفریحی را خالی از مردم می بینیم و این نشان از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم اصفهان است.

 

روزانه بیش از 1000 بیمار تنفسی به مراکز درمانی همدان مراجعه می‌کنند

روند مراجعه بیماران‌ تنفسی و شبیه به سرماخوردگی در مراکز درمانی استان همچنان صعودی است.

به طور میانگین تست کرونای بیش از 50 درصد بیماران مشکوک مثبت اعلام می‌شود و با توجه به نوع و شدت علائم درمان آن‌ها آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه شدت موج چهارم کرونا در استان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر بوده است بنابراین تعداد بیماران نیاز به بستری نیز بیشتر بوده و همین امر سبب کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی شده است.

بر اساس اظهارات یکی از پرستاران بیمارستان بعثت همدان، میانگین سن بیماران کرونایی که نیاز به بستری دارند کاهش یافته و بیشتر بیماران در سنین 30 تا 50 سال هستند.

وضعیت سراسر استان همدان قرمز و بحرانی است و هنوز روند مرگ‌و‌میر و بستری بیماران کاهشی نشده است.

 

ویروس کرونا 14 بیمار همدانی را به کام‌ مرگ کشاند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه روزانه بین 14 تا 21 بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند تصریح کرد: در روز گذشته 14 بیمار کرونایی قربانی این ویروس شده‌اند.

دکتر محمد طاهری با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا در استان‌ همچنان صعودی و پیش‌رونده است گفت: در روز گذشته 535 مورد بیمار مثبت کرونا در بخش بستری و سرپایی شناسایی شده است‌.

وی با تاکید بر اینکه برخی بیماران به صورت سرپایی درمان شده و بعضی هم بخاطر شدت علائم نیاز به بستری دارند تصریح کرد: تاکنون 13 هزار و 863 و بیماران کرونایی در بخش بستری و 34 هزار و 932 بیمار در بخش سرپایی شناسایی و ثبت شده است‌.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و 811 بیمار کرونایی در استان فوت شدند افزود: از مردم تقاضا داریم برای حفظ جان خود و دیگران از هرگونه حضور غیرضروری در بیرون از منزل خودداری کنند.

طاهری به وضعیت کرونا در شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در اسدآباد 548، بهار 752، تویسرکان 859، رزن 609، درگزین 228، فامنین 264 و کبودرآهنگ 864  بیمار گزارش شده است.

وی افزود: همچنین تاکنون 2 هزار و 503 نفر در ملایر، یک هزار و 802 نفر در نهاوند و پنج هزار و 82 بیمار نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.